Språkutviklingen skjer raskt hos småbarn

I denne alderen går språkutviklingen i store sprang. Barnet skulle nå være i stand til å sette sammen to (eller flere) til fraser og setninger. Det kan være hun utelater noen bindeord og fokuserer på substantivene og verbene, men hvis du fyller inn det som mangler, vil hun begynne å lære småordene også.

her er noen språklige milepæler du kan se frem til:

  • Hva kaller barnet ditt seg? Hun vil gå fra å bruke navnet sitt til å si «meg» og så «jeg» i løpet av de neste månedene. Snart vil hun begynne å bruke andre pronomener også. Regn med å høre en del feil på veien.

  • Barnet ditt skulle være i stand til å identifisere og kanskje også si navnet på de viktigste kroppsdelene. Se hvor mange hun klarer.

  • Hun bør kunne begynne å følge med på enkle historier i bildebøker. Se om hun kan si navnet på bildene på hver side.

  • Barnet ditt begynner nå å forstå hva preposisjoner betyr. Få henne med på en lek hvor du setter teddybjørnen «under stolen», «på stolen» og «ved siden av stolen». Når hun er tre år gammel, vil hun kunne holde styr på kjede av fem eller seks av disse plasseringsordene uten at det går i ball for henne.

  • Lytt til «feilene» barnet ditt gjør. Barn lærer språk ved å bruke regler de slutter seg til på egen hånd. Selv om barnets retningslinjer kan føre til gale fraser, vil de gi deg innsikt i hvordan hun lærer. For eksempel:

    • Noen barn har tendens til å være alt for generelle: Alle hunder er «Fant». Alle eldre damer er «Bestemor».

    • Andre er alt for spesifikke: Kun «Fant» er en hund. Andre firbente skapninger må hete noe annet.

    • Mange barn bøyer uregelmessige ord som regelmessige: «En fot, to foter», «jeg gådde» i stedet for «jeg gikk», «storere» i stedet for «større».

    • Mange lager også nye ord (kjent som «neologismer»): En vannfontene er «krasjevann», en skrutrekker (et vanskelig ord å uttale) blir «skutekke» og «spaghetti» (også et vanskelig ord) blir forkortet til «getti».

Disse feilene er ikke noe å bekymre seg over. Barnet vil rette opp språkfeilene sine av seg selv, hvis hun er omgitt av gode rollemodeller. Barnet ditt forstår mye mer enn hun er i stand til å uttrykke. I denne alderen bør hun være i stand til å følge totrinns beskjeder (for eksempel «gå og hent genseren din og kom til døren»). Opp med hendene Hvis du gestikulerer dramatisk når du gir instruksjonene kan det til og med være at hun klarer å utføre en handlingssekvens på tre trinn. Gestikulering og alle slags visuelle vink hjelper barna med å sette sammen språkets bestanddeler, så få i gang øyne og hender (og til og med danseføttene) for en livlig, sammenhengende samtale med den lille.

Cookiesamtykke