Stellebordsleker

Velkommen til Pampers stellebordsleker!

Her har vi, i samarbeid med barnepsykologen, forfatteren og den erfarne pedagogen Margaret Öhman, samlet noen stellebordsleker som du og barnet ditt kan ha glede og nytte av. Stellebordet forvandles til en koselig og morsom stund i hverdagen, samtidig som lekene stimulerer barnets utvikling. Det er nemlig gjennom lek, barn lærer seg å kommunisere, fantasere, løse problemer og utvikle sine emosjonelle og sosiale ferdigheter.

Og alt begynner allerede på stellebordet. «Det viktigste med leken er at du viser barnet ditt at du er glad i det – at du holder det forsiktig og med myke hender. At du har øyekontakt, ler og viser positive følelser. Da føler barnet seg ønsket og elsket, og deres utvikling tar fart. Vi vet i dag at barn utvikler seg utenfra og inn, det vil si at de utvikler seg ut ifra samspillene du inviterer barnet til og hvordan du reagerer på barnets signaler. For å hjelpe til med barnets utvikling har jeg sammen med Pampers utviklet noen leker som foreldre kan utforske sammen med barnet sitt ved stellebordet. Og du, husk at når jeg beskriver leker for å stimulere barnets utvikling i forskjellige aldersfaser, så er det alltid en forenkling. Ettersom alle barn er forskjellige, må de få lov til å utvikle seg i sitt eget tempo!»

Velkommen til Pampers stellebordsleker!

– Margareta Öhman, Lisensiert psykolog, familieterapeut, barnespesialist, foreleser og forfatter av bøker som “Det viktigste er å få leke”, “Empati gjennom lek og språk” og “Vern om barns lekestyrke”. En liten påminnelse fra oss på Pampers: Små babyer er fulle av liv og bevegelse, så hold alltid et øye med barnet ditt og la det aldri være alene på stellebordet.

Lek 1

Gyng-eli-gyng

Fase: fra 1 måned Utviklingsområde: Blikk og fokus

Gyng-eli-gyng

Allerede etter fire-fem uker begynner barnet å bli mer våken i samspillet og kan fokusere blikket en stund. Prøv å se barnet ditt i øynene og snakk med en lys, vennlig og myk stemme mens du beveger hodet ditt sakte sidelengs. Du kan si hva du vil, kanskje ditt eget påfunnet vers: “Heeer borte og nå er vi heeer borte…” eller “gyng-eli-gyng”, mens du beveger hodet fra den ene siden til den andre.

Hvorfor? Denne leken utvikler barnets evne til å holde fokus og flytte blikket. Ved fødselen er synet den minst utviklede sansen hos barnet, og i begynnelsen er det meste uskarpt. De ser best på en avstand på omtrent 20 centimeter, så kom gjerne litt nærmere barnet ditt når det ligger på stellebordet.

Et essensielt aspekt av barnets psykologiske utvikling handler om hvordan intersubjektivitet utvikles. Intersubjektivitet handler om å dele opplevelser, og det aller første trinnet er nettopp å ha øyekontakt og følge hverandre med blikket. Om rundt et halvt år så kommer denne intersubjektive kvaliteten på interaksjonene deres lede til at barnet begynner å kunne følge en pekefinger med blikket sitt, og da kan dere sammen fokusere på noe som et leketøy, men akkurat nå er det viktigste at dere fokuserer på hverandre! Å holde og vugge barnet forsiktig fra side til side minner også om barnets tid i livmoren og det skaper en følelse av trygghet og gjenkjennelse, noe som bidrar til forbindelsen mellom dere.

Lek 2

Bevegelsessanger

Fase: fra 3 måneder Utviklingsområde: Motoriske ferdigheter og kroppsbevissthet

Bevegelsessanger

Fra tre måneder begynner barnets motoriske ferdigheter å utvikle seg i større grad. Den beveger sine armer og ben under interaksjonen med deg, begynner å oppdage sine fingre og tær og du kan begynne å leke med barnets hender og føtter, løfte opp og klappe dem sammen forsiktig, mens dere har øyekontakt og snakker eller synger. På stellebordet kan du begynne å introdusere vers og sanger som” Hode, skuldre, kne og tå” samtidig som du med en myk hånd berører barnets hode, skuldre, kne og tå. Svar også på barnets lyder og vokaliseringer – hvis barnet sier “da” kan du svare “da-da”. Det stimulerer barnets språkutvikling og bidrar til deres gledelige interaksjon.

Hvorfor? Denne typen lek aktiviserer barnets kropp og bidrar til økt kroppsoppfatning. Leken stimulerer barnets motoriske ferdigheter og begynnende koordinering – i tillegg lærer du barnet å kjenne og identifisere kroppsdelene sine!

Å snakke med barnet og svare på barnets lyder og vokaliseringer kalles vanligvis for protosamtale, altså den første samtalen. Det har stor betydning for barnets kommunikative utvikling, samtidig som forskning viser at det å snakke med babyen sin også bidrar til å styrke deres bånd. Å snakke og leke sammen med sitt barn er en fin måte å dele opplevelser på i dette tidlige stadiet av livet.

Lek 3

Titt-tei

Fase: Fra 4 måneder Utviklingsområde: Håndtere separasjon

Titt-tei

Små hjerner har mye å lære. Blant annet at ting kan eksistere, selv om man ikke ser dem. Omtrent rundt fire måneders alder kan du leke” titt-tei” med barnet. Du kan også forsiktig introdusere leken litt tidligere, og følsomt ta hensyn til om barnet synes det er gøy eller kanskje blir litt redd. Legg til en liten vri på denne klassiske barneleken ved å først presentere et leketøy foran barnet og deretter gjemme det i høyre hånd bak ryggen din og spørre «Hvor ble den av?» mens du ser forvirret ut. Se på barnets reaksjon og se om hen prøver å etterligne deg. Ta så frem leketøyet og si: «Her er den jo!» Etter å ha gjentatt med det samme leketøyet et par ganger, ta det nå ut i venstre hånd i stedet. I den holder du et nytt leketøy:” Næmmen, hvor kom du ifra?» Voila! I barnets øyne er du en tryllekunstner.

Hvorfor? ” Titt-tei” er en såkalt separasjonslek som utvikler barnets trygghet og forståelse for at ting og personer finnes selv om de forsvinner fra synsfeltet en liten stund. Noen gjemmer seg bak håndkleet i noen sekunder, men kommer alltid tilbake. Barnet lærer seg å stole på andre og bytte på. Det er et sterkt spenningsøyeblikk i leken når du forsvinner fra barnets synsfelt for en liten stund, og en lettelse når du kommer tilbake, noe som gir barnet ditt erfaringer av at «det ordner seg». Samtidig er det en lek som styrker barnets kognitive utvikling og hukommelse – at noe eksisterer selv om det ikke er synlig, og snart begynner barnet å lete etter leketøyet du «gjemte».

Lek 4

Ute og sykler

Fase: Fra 6 måneder Utviklingsområde: Motoriske ferdigheter og kroppsbevissthet

Ute og sykler

Ved seks måneder blir barnet ditt stadig mer fascinert av verden rundt seg, og det er tydeligere at hen vil leke og utforske. I denne alderen er barn vanligvis motorisk aktive på stellebordet – de strekker seg etter ting og vil kanskje rulle rundt. Nå kan du prøve flere leker som stimulerer barnets motoriske ferdigheter og kroppsbevissthet. Prøv å sykle forsiktig med barnets ben og rull fra side til side mens du synger: eller snu barnet rundt fra rygg til mage og omvendt… «Nå sykler vi til parken (sykler med beina til høyre), så sykler vi til skogen (sykler med beina til venstre), nå titter vi opp på solen (ser og peker oppover), og klapper i våre hender (klapp i hendene), hopp opp på setet igjen, nå er det på tide å sykle hjem! (sykler med beina) Det er selvfølgelig fullt mulig å variere sangen slik du vil – parken og skogen kan like gjerne være noe annet.

Hvorfor? Rytmiske bevegelser som sykling styrker barnets motoriske ferdigheter og bidrar til økt koordineringsevne. Bevegelsen fra side til side styrker også magemuskulaturen som barnet trenger senere for å begynne å krabbe og reise seg opp.

Når du synger mens dere leker, skaper dere en liten historie sammen som støtter barnets hukommelse. Når dere har lekt denne leken mange ganger, kan kanskje barnet begynne å etterligne bevegelsene – hen husker sekvensene! Men fremfor alt har dere det gøy sammen!

Lek 5

Snikk snakk

Fase: Fra 9 måneder Utviklingsområde: Språk

Snikk snakk

Barnet ditt lytter til både din og din partners stemme allerede i magen, og utvikler språkforståelsen sin lenge før de begynner å snakke selv. Fra ni måneder uttrykker barnet seg mer i samspill med deg, med lyder som kan høres ut som – og som er – de aller første ordene. Dere kan ha lange samtaler, og barnet evner å gjenkjenne enkelte ord. For å oppmuntre barnet ditt til å vokalisere og gradvis begynne å snakke, kan du stimulere barnets språkutvikling ved å «bade» barnet i språk. Husk å understreke og formulere ordene dine litt ekstra.

Forslag 1 Prøv å kommentere bleieskiftet som en sportskommentator eller beskriv alle øyeblikkene med innlevelse, som om du var fortellerstemmen i en dokumentar eller naturfilm. Tiden ved stellebordet vil da bli lærerik for barnet og morsom for deg.

Forslag 2 Lat som bleieskiftet er en Idol-audition og at babyen din er jury. Presenter deg selv og syng en valgfri sang som om en ekte gullbillett var på spill. Du får garantert en ærlig (og sannsynligvis positiv) reaksjon fra ditt publikum. I motsetning til en ekte audition får du en ny sjanse til å imponere allerede ved neste bleieskift.

Hvorfor? En stor del av barnets språkstimulering foregår blant annet ved stellebordet. Selv hos små barn kan vi se hvordan de ønsker å uttrykke følelser og formidle opplevelser. Vær lydhør og svar gjerne på barnets lyder. Når du merker at barnet ditt blir interessert i et objekt eller en samtale, kan du gjenta ordene og understreke de viktigste. Husk at kommunikasjonen deres ikke bare består av stemme, sang og lyd. Den består like mye av kroppsspråk, blikk, ansiktsuttrykk og bevegelser. Det viktigste er at barnet får en god følelse av at dere er sammen. Dette styrker barnets språkutvikling, og språk er viktig for både den kognitive og emosjonelle utviklingen.

Cookiesamtykke